Чи є у аромату стать?
Чи варто ділити запахи на чоловічі і жіночі? Або це тільки прийом маркетологів? Деякі аромати ми сприймаємо як більш мужні, інші - жіночні. Але варто розібратися: причина полягає в самому ароматі або ж в наших культурних стереотипах?
Історично парфум не мав гендеру: за рахунок високої вартості флаконів аромат ототожнювався не з певним підлогою, а з класом. Аж до 20 століття і чоловіки і жінки користувались одними і тими ж духами і не ділили їх за гендерною ознакою, а вибір аромату грунтувався тільки на особистих уподобаннях. Ноти троянди і лілії однаково подобалися і жіночій і чоловічій статі. А в період вікторіанської епохи чоловіки носили запахи бузку, лаванди, м'яти і фіалки.
Розподіл парфумерії на чоловічу і жіночу стався дещо пізніше. Як тільки маркетинг пробрався і в парфумерну сферу, люди стали купувати не сам запах, а певний рекламний образ, мрію, красу. Чоловіки хочуть володіти мужністю Метью Макконахі, а жінки пахнути, як Скарлетт Йохансон.
Але якщо відкинути всю рекламу, розлити аромати в стандартні флакони, то відмінності буду майже невідчутні. На кожній людині аромат звучить по-різному: на комусь більш яскраво і різко, на кому-то ніжно і глухо. Деякі чоловічі парфуми на тілі жінки будуть відчуватися як вишукані пудрові, в той час як на чоловікові вони будуть звучати як деревні. Якщо не брати до уваги аж надто інфантльний запах карамелі або дешеві гігієнічні одеколони, то цілком сміливо можна досліджувати парфумерію, призначену протилежної статі.
Вчені до сих пір сперечаються на тему «хімії тіла»: одні стверджують, що парфум абсолютно не взаємодіє зі шкірою, інші, що відчуваємо ми всі аромати однаково, а сприймаємо по-різному. Згідно з дослідженнями, люди інтуїтивно вибирають той аромат, який більшою мірою посилить запах їх тіла. Але жоден вчений не говорить про статевий розподіл ароматів.
Зараз багато ароматів випускається без вказівки гендерної приналежності, їх називають «унісекс». У світі де прийнято перебільшувати жіночність і мужність, до таких ароматів ставляться упереджено. Аромати, спрямовані на особистість і розум, а не на статеві ознаки, в основному є нішевими. Вони адресовані на вільнодумного користувача, не скованого стереотипами і забобонами. Вони уніфіковані і за кольором упаковки, і за назвою, майже не рекламуються. Купуючи флакон таких духів, покупець немов стає частиною якогось закритого клубу. Зрештою, вибір аромату людина приймає самостійно.